Дитина - творча особистість Дивне
не те, що
Всесвіт безкінечний,
а те, що людина
здатна збагнути його
таємниці.
Блез Паскаль.
Можна
розглядати Дитину як чистий
листок для творчості. Батьки, вчителі, родичі, друзі,
весь оточуючий світ залишають
свій автограф на
цьому листку і в результаті ми
одержуємо малюнок. Цей малюнок
може радувати око, надихати
на творчість, або і
навпаки викликати агресію, розчарування, негативні емоції. Він
може стати великою
цінністю на всі
віки, а може
бути викинутим на смітник чи
спаленим на вогнищі
і забутим…
Якщо
проаналізувати фізіологічний
процес розвитку людини, всі
його складові - починаючи
від сприйняття світу копіювання поведінки
оточуючих, осмислення життя і
закінчуючи власними діями
і вчинками і,
нарешті, аналізу цих дій
і вчинків -
усвідомлюєш всі тонкощі
такого важливого процесу
- формування людини. І вже
в твоїй уяві - не
чистий листок , а надчутлива
фотоплівка, яка реагує на всі
існуючі частоти.
Додаємо
психологічні параметри, генетичну
складову, рівень розвитку
інтелекту і бачимо перед
собою маленьку особистість
і усвідомлюємо свою
місію в її
становленні. Ця Місія не що інше, як творчий процес з
усіма передуючими йому
передумовами і наслідками (щоденна наполеглива, клопітка розумова
робота). Якщо говорити про
обдарованих дітей то власний досвід
роботи показує, що їм
властиві характерні
особливості. обдарована дитина – це
дитина яка різко
виділяється із середовища
ровесників високим розумовим розвитком
завдяки природним задаткам
та сприятливим умовам
виховання, що дозволяє їм
досягти вагомих результатів. Обдаровані діти
мають добру пам’ять,
особистий світогляд, у них
розвинена свідомість, такі діти
наділені розвинутим
абстрактним та теоретичним
мисленням. Вони вміють критично
оцінювати навколишню діяльність, прагнуть проникнути
в суть речей
і явищ, люблять фантазувати.
Обдаровані
діти із задоволенням
виконують складні і довгострокові
завдання.
Сучасне
суспільство, рівень розвитку
цивілізації висуває нові
вимоги перед освітою. Чи
може урок, побудований з розрахунку
на посереднього учня виконати завдання, що їх
ставить суспільство. Ці завдання
порушують проблему традиційної
та інноваційної функцій
навчання.
Проблема
розвитку особистості учня
набула ще більшої
актуальності у зв'язку з
демократизацією та гуманізацією
всіх аспектів
діяльності сучасної школи.
Ідеалом сучасного навчання є
особистість, визначальною
рисою якої є
не енциклопедично розвинена
пам’ять,а гнучкий розум, швидка
реакція на все
нове, з добрими навичками,
творчими здібностями й розвиненими
потребами для пізнання та
самостійної дії , постійним прагненням
учитися, спостерігати, досліджувати.
Аналіз
наукової та методичної
літератури приводить до висновку,
що вчитель, ідучи на
урок вбачає в
кожному учневі творчу
особистість.
Процес
навчання і виховання
в сучасній школі
поєднує сучасний урок,позакласну роботу, яка
включає в себе різні
конкурси, турніри, олімпіади.
Торкнемося
уроку .
Орієнтація
процесу навчання на
розвиток особистості, формування його
компетенцій вимагають широкого використання активізуючих методик, інтерактивних технологій, це стосується
в першу чергу
нетрадиційних уроків на які
ми сьогодні робимо
ставку.
Проведення
нетрадиційних уроків та
позакласних заходів дає
можливість доповнити і поглибити
знання учнів, розвинути інтерес
до предмету, формувати у
них компетенції, яких потребує
сучасне життя, зокрема: соціальні
- брати на себе
відповідальність, бути
активним у прийнятті
рішень, у суспільному житті; полікультурні -розуміння несхожості
людей, взаємоповага до їхньої
мови, релігії, культури; комунікативні - володіння усним
і писемним спілкуванням; інформаційні - уміння здобувати, критично осмислювати й використовувати різноманітну
інформацію; а також спонукає до
саморозвитку та самоосвіти, продуктивної та
творчої діяльності .
Досвід
роботи багатьох досвідчених
вчителів, практика переконують,
що для
роботи з дітьми,
особливо творчими,в основі
кожного з уроків повинна лежати
така форма організації
навчання за допомогою
якої можна керувати
діяльністю учнів, їхнім інтелектуальним і
психічним розвитком. Сьогодні ми використовуємо різні
методики. Зокрема «мозковий штурм», дискусія у
великій групі, робота у
малих групах, інтерв’ю, семінари,
конференції, тренінги, і т д. У виборі
різних методик важливу роль
відіграє віковий фактор. Якщо
для учнів 7-8
класів характерними є
уроки-змагання, уроки-естафети, уроки-подорожі, уроки – казки,
театралізовані уроки, то для старшокласників - ігри «дорослішають». Тут переважають
ділові, рольові ігри, які реалізують через
уроки – конференції, уроки – інтерв’ю,уроки – диспути, уроки - суди
тощо. Під час ділових
рольових ігор усі
учні зайняті серйозною
пошуковою роботою, яка нагадує
роботу дорослих . Вони працюють
творчо, самі можуть обрати
відомий метод, а можуть
і запропонувати свій власний
продукт творчої праці. Досвід
показує що така
робота подобається учням: вона
надає широкий простір для
самовираження, є добрим засобом,
що залучає учнів
до активної пошуково-творчої діяльності, мобілізує їх
творчий потенціал, виробляє наполегливість у
досягненні поставленої мети.
Важливу
роль відіграє мотивація
навчання.
Прикладом
творчої результативної праці
для учнів може
бути життя та
праця геніальних вчених. На
сьогодні відомо багато
різноманітних методів в
цьому плані.
Особливе
місце займають олімпіади, різні позакласні
заходи. Наприклад, конкурс Кенгуру,
в якому взяли
участь і учні
нашої школи, стимулює учнів до
розв’язування
цікавих завдань вдома. Кількість бажаючих
взяти участь у
конкурсі - підтвердження того, що
ми працюємо не
дарма і будемо мати
добрі результати праці.
|