Одне з основних
завдань школи — підготовка учнів до життя в сучасному суспільстві, виховання
мислячої людини, яка б уміла аналізувати, порівнювати, орієнтуватися в потоці
інформації, темпи надходження якої надзвичайно зростають,
вміти використати цю
інформацію на власному
досліді в конкретній ситуації і практично кожній людині, яка хоче
мати роботу та продуктивно працювати, необхідно увесь час поновлювати свої
знання, а то й переучуватись, а це можливо лише за наявності сформованих умінь
і навичок самостійної роботи. Математика вміє навчити учнів самостійно
працювати.
А для цього необхідно створити умови для
виявлення творчих сил дитини, формувати в учнів самостійне мислення,
підштовхувати їх до самостійної творчості, готувати до вміння знайти
необхідну інформації,
обробити і використати. Без використання
інноваційних підходів тут не обійтись.
Саме методи
інтерактивного навчання сприяють
у найкращий спосіб формуванню повноцінної особистості, яка може
реалізувати себе у
сьогоднішньому суспільстві.
Уроки на яких учні здобувають знання використовуючи різні форми
інтерактивного навчання та різні
види самостійної роботи
ефективні тому, що учні чують
думку своїх товаришів і
самі висловлюються з питань,
які розуміють та намагаються
знайти відповіді на
проблемні питання. Як
поєднати різні форми
і методи навчання (і
традиційні і новітні)
на сьогоднішньому уроці математики
і отримати потрібний
результат? Чому саме самостійній
роботі відводиться, на мою
думку, провідне місце? Відповіді на ці
запитання я буду
намагатись висвітлити у даній
праці.
Роль самостійної роботи
у організації навчального
процесу
Самостійна робота
учнів є одним із головних засобів систематичного й швидкого засвоєння
матеріалу. Учні, які навчилися самостійно працювати, набувають навичок роботи з
книгою, одержують більше задоволення від своєї, роботи, оскільки особисто
долають перешкоди, шукають кращі способи швидкого виконання роботи, досягають
результату без сторонньої допомоги.
Самостійна робота
розвиває в учнів
а) кмітливість,
ініціативу, творчість, твердість волі, наполегливість і завзяття в роботі,
дисциплінованість;
б) сприяє зміцненню
знань і навичок, дає можливість поглиблювати й розширювати знання,
в) активізує
викладання, надає можливість вчителеві вивчити можливість кожного учня в
процесі його роботи, спостерігати й відзначати його сильні і слабкі сторони;
г) полегшує
проведення поточного обліку роботи учня.
Організація самостійної
роботи значно стимулює процес навчання, сприяє значному покращенню якості
математичної підготовки учнів, органічно пов’язує вивчення теоретичних питань з
практичною діяльністю. Контроль за виконанням самостійних робіт допомагає в
організації тематичного обліку знань, сприяє розвитку мислення учнів.
Вимоги до організації самостійної роботи
1. Самостійна навчально-пізнавальна діяльність
учнів ефективна, якщо вона:
• допомагає учням засвоювати математику
глибоко і міцно;
• розвиває їхні пізнавальні здібності;
• формує вміння самостійно розширювати й
поглиблювати знання та застосувати їх на практиці;
• відповідає основним принципам дидактики:
доступності, систематичності, зв'язку теорії з практикою, свідомості, творчої
активності, навчанню на високому рівні.
2.
Завдання, що входять до системи самостійної діяльності, мають бути
різними за дидактичною метою та змістом.
3. Послідовність
виконання домашніх і класних самостійних робіт повинна бути такою, щоб
виконання одних робіт логічно випливало з попередніх і підготовлювало учнів до
виконання наступних.
4. Самостійна робота повинна носити
цілеспрямований характер, що досягається чітким визначенням її мети;
недооцінення цієї вимоги призводить до того, що учні або неправильно виконують
завдання, або вимагають від учителя додаткових пояснень, через що відбувається
нераціональне використання часу.
5. Самостійна робота має бути дійсно самостійною, а її
зміст та обсяг — посильними для учнів на цьому етапі.
6. Спочатку в учнів необхідно
сформувати елементарні навички самостійної діяльності як під час роботи з
підручником, так і під час виконання практичних завдань, рисунків, простих
вимірів, розв'язування задач. Цьому повинна передувати наочна демонстрація вчителем
цих видів роботи, яка супроводжується чіткими поясненнями і записами на дошці.
7. Для самостійної роботи учням необхідно пропонувати
завдання, що розв'язуються за готовими алгоритмами, а також такі, які
вимагають їх створення.
8. Необхідно
враховувати те, що різним учням потрібна різна кількість
часу для засвоєння одних і тих самих знань, умінь та навичок.
9. Завдання мають
бути цікавими для учнів.
10. Надмірне
захоплення самостійною роботою
учнів може сповільнити темп навчання.
11. Учитель визначає мету, зміст, обсяг, методи і види
самостійної роботи.
Ефективність
самостійної роботи збільшується, якщо вона є однією зі складових навчального
процесу і проводиться планомірно та систематично, якщо на кожному уроці для
неї відводиться певний час. Тільки за таких умов формуються стійкі вміння та
навички учнів щодо виконання різних видів самостійної роботи.
Види
проведення самостійних робіт
Мета навчальних самостійних робіт —
навчання, а не контроль, тому на уроці відводжу на них мінімум часу. Серед завдань
навчальних самостійних робіт можна виділити складання алгоритмів, розв'язування
задач за алгоритмом.
До тренувальних належать
завдання на розпізнавання різних об'єктів та їх властивостей.
До виконання
тренувальних завдань необхідно застосовувати теореми, означення, властивості.
До самостійних
робіт на закріплення можна віднести такі, що розвивають логічне мислення
та потребують комбінованого застосування різних правил та теорем. Вони показують,
наскільки якісно засвоєний навчальний матеріал, а за результатами перевірки
завдань цього типу виявляю необхідність займатися темою.
До самостійних
робіт розвивального характеру можна віднести домашні завдання, що
передбачають складання доповідей за будь-якою темою, підготовка до олімпіади,
проведення в школі «Тижня математики», складання математичної гри, казок. На
уроках — це самостійні роботи, які потребують розв'язання дослідницьких задач.
Велику зацікавленість
викликають в учнів творчі роботи, які потребують високого рівня самостійності.
Виконуючи завдання, учні відкривають нове в темі, яку вивчали на попередніх
уроках. Наприклад, це завдання, які спрямовані на пошук інших способів
розв'язання задач.
Функції організації самостійних
видів робіт на різних
етапах навчання.
Самостійна робота учнів є однією із загально відомих форм навчання на
уроках, яка на різних етапах має свої функції.
Розглянемо застосування деяких видів
самостійної роботи на різних етапах уроку.
Під час перевірки домашнього
завдання використовую такі форми самостійної роботи:
1) самоперевірка
правильності виконання завдання за зачитуванням відповідей одного з учнів;
2) самоперевірка або
взаємоперевірка завдання за записом завдання або його відповіді на дошці
(учителем або одним із учнів);
3) перевірка завдання
(на перерві) учнями-консультантами (вчитель перевіряє завдання 3-4
учням-консультантам, а тоді вони перевіряють іншим) або вчителем у присутності
учня;
4) письмова
самостійна робота за завданнями, аналогічними до домашнього;
5) взаємоперевірка
засвоєння теоретичного матеріалу (наприклад, формул, означень).
Використання таких
форм перевірки домашнього завдання дає можливість учням відразу виявити та
усвідомити помилки й недоліки в роботі, яку виконували.
Під час роботи
з підручником
використовую такі
форми роботи:
1) прочитати й
виділити головне;
2) скласти конспект
за планом (у старших класах);
3) дати відповідь на
запитання, записані на дошці.
Наприклад, під час
вивчення теми «Ламана. Опуклі многокутники» (8 клас) на дошці записується план:
1. Ламана (означення).
2. Проста ламана.
3. Довжина ламаної.
4. Замкнена ламана.
5.Многокутник
(вершини, сторони, діагоналі).
6. n-кутник.
7. Плоский многокутник.
8. Опуклий многокутник.
9. Кут опуклого многокутника.
10. Зовнішній кут опуклого многокутника.
Учні опрацьовують
невеликі абзаци й запам'ятовують відповіді на 2-3 пункти плану; відповівши на
них, працюють далі.
На етапі формування вмінь і навичок
Самостійну роботу
можна поділити на види:
·
працюю сам ;
·
робота
в парах;
·
робота
в групах.
Самостійну
роботу « працюю сам »
можна поділити таким
чином:
1) самостійна робота з використанням різних
алгоритмів і пам'яток;
2) самостійна робота із самоперевіркою та
взаємоперевіркою;
3) самостійна робота з ігровими елементами;
4) самостійна робота з відповіддю-кодом;
5) математичні диктанти;
Самостійну роботу в
парах можна організувати сильніший і слабший учень ( наприклад «учитель» і
учень),коли «вчитель» допомагає
в розв′язуванні завдання
навчаючись і закріплюючи вивчений
матеріал. Самостійну роботу в
групах ( різної «конструкції»
) із
залученням учнів-консультантів.
Наприклад, вивчаючи
тему «Додавання і віднімання многочленів» (7 клас), під час формування вмінь і
навичок учні виконують самостійно завдання, працюючи в парах за алгоритмам
Приклад.
Додавання многочленів
1. Запишіть
послідовно у вигляді алгебраїчної суми всі члени многочленів.
2. Зведіть подібні доданки.
Віднімання многочленів
1. Складіть різницю многочленів, беручи другий
многочлен у дужки зі знаком (—).
2. Розкрийте дужки, змінюючи знаки перед одночленами,
що стоять у дужках, на протилежні.
3. Зведіть подібні доданки.
Формуючи навички розв'язування рівнянь (6 клас), учні
виконують самостійну роботу, працюючи у групах. Клас об'єднано в три групи.
Кожна група виконує своє завдання. Для кожної групи на парті розкладено
відповіді. Учень, який найшвидше отримує відповідь, підходить до призначеної
для його команди парти й шукає відповідь. Якщо він знайшов таку відповідь, як
у нього, то йде до команди й консультує учнів, в яких виникли труднощі. Коли
команда виконала завдання, учень-консультант перевертає карточку з відповіддю
до рівняння, на зворотному боці якої написана буква. Тепер команда приступає
до виконання наступного завдання. Виграє та команда, яка першою правильно
розв'яже всі рівняння і прочитає слово, записане зі зворотного боку карточок.
Практикую проведення
уроків з елементами гри «ЩО? ДЕ?
КОЛИ?».На такому уроці
активізуються навіть самі
байдужі до математики.
Групи учнів - команди прагнуть
отримати перемогу і, можливо, приз .
|